Dworzec PKP Warszawa Centralna: Różnice pomiędzy wersjami

Z TyfloWiki
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Galeria Północna)

(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 65: Linia 65:

Idąc w kierunku zachodnim napotkamy stałe, łagodne wzniesienie korytarza. Po obu stronach są małe bary, kawiarnie i inne punkty. Po prawej, północnej stronie są wyjścia na patio Złotych Tarasów (np. wyjście do Rock Caffe).

Po lewej miniemy galerię wschodnią. Następnie spotkamy bardzo ruchliwe skrzyżowanie z galerią środkową. Teraz troszkę się wszystko uspokoi.
Po lewej miniemy galerię wschodnią. Następnie spotkamy bardzo ruchliwe skrzyżowanie z galerią środkową. Po prawej wejście do Złotych Tarasów. Po przejściu tego ruchliwego miejsca troszkę się wszystko uspokoi.

Następnie korytarz zacznie wyraźnie opadać. Po prawej stronie napotkamy wystający stopień wejścia do płatnych toalet.

Linia 75: Linia 75:

Nieco dalej po lewej będzie wyjście na przystanek tramwajowy Dw.Centralny 09. To wyjście znajduje się na końcu przystanku, zatem należy podejść dużo na południe wzdłuż torów tramwajowych.

Idąc dalej napotkamy ponowne wznoszenie się korytarza i na końcu po prawej wyjście na przystanek Dw.Centralny 03 (wyjście w remoncie), zaś po lewej korytarz zachodni.
Idąc dalej napotkamy ponowne wznoszenie się korytarza i na końcu po prawej wyjście na przystanek Dw.Centralny 03 (wyjście w remoncie), zaś po lewej galeria zachodnia.

==Galeria Południowa==

=Hala główna=

=Antresola=

Aktualna wersja na dzień 09:52, 5 lis 2019

Opis ogólny

Perony Dworca Centralnego usytuowane są w osi wschód-zachód. Dworzec znajduje się w ścisłym centrum Warszawy pomiędzy ulicami Aleje jerozolimskie, Złota, Emilii Plater i Jana Pawła II.

Dookoła dworca znajduje się 30 przystanków autobósowych i tramwajowych. W opisach posłużymy się nazwami przystanków ze strony Zarządu Transportu Miejskiego:

lista przystank`{ów w Warszawie i okolicy]

Numer telefonu dla zgłoszenia potrzeby asysty:

22 474 13 13

lub wysyłając maila na adres:

pomocprm@pkp.pl

Szczegółowe zasady korzystania z pomocy asystentów, znajdziemy na stronie PKP:

informacje dla pasażerów niepełnosprawnych

Perony

Perony stanowią najniższą część Dworca centralnego. Jesteśmy 2 piętra pod ziemią. Perony posiadają guzki ostrzegawcze przy krawędziach i ścieżki prowadzące.

Na wschodnim krańcu każdego peronu znajdują się schody w dół, prowadzące do tunelu łączącego dworzec centralny z dworcem PKP Warszawa Śródmieście.

Dworzec centralny posiada 4 perony, od południa. Południowy - peron 1, najbardziej na północ - peron 4. Zwykle pociągi jadące w kierunku wschodnim odjeżdżają z peronów 1 lub 2, zaś w kierunku zachodnim - 3 lub 4.

Idąc od wschodu, spotkamy najpierw ruchomą pochylnię, prowadzącą na galerię wschodnią, następnie schody ruchome skierowane przeciwnie, ale prowadzące na tę samą galerię od strony zachodniej.

Następne schody ruchome biegną również od strony wschodniej i prowadzą na galerię środkową. Na tę galerię jest z każdego peronu tylko jedno wyjście. To jest środkowa część peronu.

Idąc dalej napotkamy kolejną ruchomą pochylnię, prowadzącą na galerię zachodnią. Ostatnim wyjściem są zwykłe schody zwrócone od zachodu, prowadzące również na galerię zachodnią.

galerie na poziomie -1

Po wyjechaniu z peronów znajdujemy się jedno piętro pod ziemią. Wszystkie korytarze nazwano galeriami. Są 3 galerie, biegnące prostopadle do torów (Wschodnia, Środkowa i Zachodnia), rozmieszczone równomiernie, czyli wschodnia jest bliżej wschodniego krańca peronów, środkowa nad środkową częścią peronów, zaś zachodnia nad częścią zachodnią.

Tylko z tych trzech galerii są zejścia na perony.

Wszystkie galerie posiadają ścieżki prowadzące.

Galerie Północna i Połódniowa są równoległe do peronów po obu stronach dworca, czyli galeria północna jest obok peronu 4, zaś południowa obok peronu 1.

Galeria Wschodnia

To korytarz najbardziej wysunięty w kierunku dworca Warszawa Śródmieście, biegnący nad wszystkimi peronami. Patrząc od północy na lewej ścianie, pomiędzy peronami 2 i 3 znajduje się kasa biletowa. Na tej samej ścianie między peronem 1 i 2 znajduje się sklep spożywczy, można tu kupić rzeczy na drogę, w cenach ogólnie przystępnych, bez dworcowej marży.

Na końcu północnym kończy się wyjściem na patio Złotych Tarasów, zaś na końcu południowym spotkamy 8 stopni w dół i przejście podziemne, pod ulicą Aleje jerozolimskie.Idąc blisko prawej (zachodniej) ściany tego przejścia napotkamy wyjście do tramwajów w kierunku Ochoty (Dw.Centralny 08), następnie wyjście do tramwajów w kierunku Pragi (Dw.Centralny 07) , a jeszcze dalej wyjście na przystanek autobusowy Dw.Centralny 02.

Galeria Środkowa

Na krańcu północnym znajduje się wejście do Złotych Tarasów.

Charakterystycznym jest to, że zejścia na perony znajdują się tylko po stronie wschodniej.

Pomiędzy peronami 2 i 3 znajdują się chody w górę, prowadzące na halę główną. To jedyne wyjście na halę kasową z dolnej części dworca.

Za peronem pierwszym spotkamy - podobnie jak na galerii wschodniej nietypowe schody w dół, z przedłużonymi stopniami. W prawej (zachodniej) części tych schodów, znajduje się pochylnia dla wózków. Po zejściu z nich w prawo i w lewo biegnie galeria południowa. Idąc w lewo dojdziemy do galerii wschodniej, w prawo do zachodniej.

Galeria Zachodnia

Ta część dworca centralnego jest stosunkowo mało używana. Charakterystyczne jest to, że zachodnie zejścia na perony to zwykłe (nieruchome) schody, zaś od strony wschodniej ruchome pochylnie. Na krańcu północnym jest wyjście na przystanek autobusowy Dw.Centralny 03 (obecnie zamknięte)

Galeria Północna

Na wschodnim jej krańcu jest wyjście na ulicę Emilii Plater, w pobliże przystanków autobusowych Dw.Centralny 11, 12 i 14

Gdy opadanie się zakończy, musimy skręcić 90 stopni w prawo, a po 3 metrach ponownie 90 stopni w lewo. Jesteśmy zwróceni nadal na zachód. po prawej mamy wyjście na ulicę Jana Pawła II i przystanek Dw.Centralny 04.

Po kilkunastu metrach po lewej spotkamy wyjście na przystanek tramwajowy Dw.Centralny 10. To będzie czoło przystanku.

Galeria Południowa

Na wschodnim krańcu galerii południowej znajdziemy wyjście na zachodnią stronę ulicy Emilii Plater. Idąc na zachód zauważymy wznoszenie się korytarza. Po prawej, północnej stronie znajdują się punkty usługowe. Po wypłaszczeniu i kilkunastu metrach napotkamy skrzyżowanie z galerią wschodnią. Po lewej, południowej stronie tego skrzyżowania są schody w dół, stanowiące przedłużenie galerii wschodniej. Tutaj uwaga. Na wprost mamy wyjście z podziemi, prowadzące na przystanek Dw-Centralny 02. Aby wędrować dalej galerią południową, należy przed tym wyjściem skręcić 90 stopni w prawo (na północ), a po kilku metrach powrócić na kurs zachodni, czyli skręcić 90 stopni w lewo (na zachód). Teraz po lewej, południowej stronie mamy punkty gastronomiczne, zaś po prawej, północnej usłyszymy przyjeżdżające i odjeżdżające pociągi. Znajdujemy się bowiem nad peronami i poruszamy się zgodnie z ich biegiem. W środkowej części biegu tej galerii spotkamy skrzyżowanie z galerią środkową, prowadzącą do Handlowego Centrum Złote Tarasy. Zbliżając się do zachodniego krańca tej galerii po lewej stronie napotkamy kasy biletowe. Galeria kończy się lekkim zakrętem na południe i niewielką pochyłością. Uwaga na filary. gdy zwrócimy się na południe napotkamy zejście po kilku stopniach pod rondo 40-latka.